Това ръководство за настройка не е предназначено да бъде краен пътеводител за всеки пилот и болид. Няма да откриете всички специални тайни на вашият болид, които ви правят по-бързи от вашите конкуренти или да изстискате всяка възможна стотна от вашата перфектна обиколка. Истината е, че никой не може да ви каже как да си направите „бърз сетъп“, защото това, което наистина прави бърз вашият болид не се свежда само до настройката му в гаража, а до това как вие можете да я настроите, как усещате вашия болид и усъвършенстване на вашият пилотски стил на каране. Ето защо, много хора казват, че всеки сетъп е до толкова уникален, колкото и вашият пръстов отпечатък.
Това, което можем да направим е да ви предоставим доста изчерпателен поглед над основните параметри и компоненти в менюта „GARAGE”. Ще разберете какви са те и по какъв начин се отразяват на работата на вашият болид. Веднъж, след като разберете всички тези основи, вие ще имате далеч по-добра представа за това до къде и до каква степен е възможно да правите промени по вашата настройка. Надяваме се, че това ще ви помогне да подобрите вашите времена на пистата.
Въпреки, че това ръководство е създадено за игра, в действителност основните концепций в това ръководство са получени от реални автомобили с щедрата помощ на състезателните инжинери на „Rolex Series”.
Преди да започнем със същинската част – ръководството, трябва да разберете нещо много важно. Нищо и абсолютно нищо не може да замени прекараното време в тренировки на пистата! Разбира се, можем да обясним как работят или пък не някои неща, но докато не прекарате известно време в тренировки на пистата, за да усъвършенствате вашата настройка за вашият собствен стил на каране, никога няма да имате достатъчно усещане и представа за това, как работи всеки отделен компонент във вашият болид. Както гласи една стара шега, „How do you get to Carnegie Hall? Practice man, practice.” :)
Съдържание
Общи аеродинамични концепций | Camber | Toe In/Out | Engine Brake Mapping | Температури | Caster | Boost | Окачване | Скоростна кутия | Гориво | Двигател | Баланс | Packers | Coast
ОБЩИ АЕРОДИНАМИЧНИ КОНЦЕПЦИЙ
Това е може би най-важната част от настройката на всеки болид. Например, ако добавите твърде много задно крило, лесно можете да прегреете вашите задни гуми заради прекалено големият "downforce". Макар и да можете да карате с възможно най-ниска настройка (1/1) на предно и задно крило и да бъдете бърз на всяка една права, ще губите прекалено много сцепление във всеки един от завоите. Най-добрият избор за настройка на крилата ще бъде малко над средният клас. В много случеи, за по-добри времена за обиколка се налага добавяне на повече единици в задното крило за извличане на повече сцепление в завоите, тъй като скороста в завой е от изключително голямо значение и там се печели най-много.
Camber
Camber-а е може би най-важната част от настройките за гумите и тяхната издръжливост. Промяната на ъгъла на гумите става във вертикално положение наклон навътре или наклон навън. Когато стойността е отрицателна примерно -5.0, то значи, че гумите са наклонени навътре, с цел по-голямо триене на вътрешната страна на гумата, което дава по-добро сцепление. Минуса на това е, че по-този начин гумите се износват сравнително по-бързо, в сравнение с изправените гуми. Примерно на писти, които не износват до такава степен гумите, можете да карате с по-нисък camber за по-добро сцепление. Когато стойностите са положителни, то значи, че ъгъла на гумите е наклонен навън, т.е. по-голямото триене пада на външната част на гумите. Това носи по-малко сцепление и по-малко износване на гумите.
Toe In/Out
Toe In/Out е напречния ъгъл на колелата. Отпред, той се регулира от кормилната рейка, а отзад от самите носачи. При настройката на единиците под 0 в предницата на болида, поведението в завой с натиснат педал на газта е по-добро, но се получава недозавиване в завой по инерция, без да се подава газ. Такове поведение се получава от ъгъл -0.40 до -1.00, а при положителен ъгъл, ефекта е обратен - по-бърз болид в завой в по инерция и недозавиване в завой с натиснат педал на газта. Задният Toe In/Out се настройва по стила на пилота, в зависимост как обича задницата - по-стабилна или "по-разюздена" :) При ъгъл > 0, задницата е по-стабилна и съответно задните гуми превъртат значително по-трудно. При ъгъл < 0, задницата е по-агресивна и всичко се свежда до стила и уменията на пилота. Другият фактор за предната и задната част на болида е, че колкото по-отдалечен е ъгъла от 0 (няма значение дали ще е положителен или отрицателен), толкова повече се увеличава износването на гумите и теоретично скоростта на правите става по-ниска защото самите гуми не "сочат" точно на право а са с лек ъгъл една към друга.
Engine Brake Mapping
Това е система, която работи само в режим на спиране. Двигателят се използва като втора спирачка на болида и така, той спира по-лесно и бързо. Колкото по-голямо е числото, толкова по-добре спира болида, но живота на двигателя става значително по-малък. При ниска настройка на числото, ефекта е обратен.
Температури
- Гуми
Оптималната температура на гумите варира от 108 до 112 градуса. Когато имате средно по-ниска температура на гумите от тези оптималните трябва да намалите Tyre Pressure за да станат по-меки гумите с цел по-голямо триене. Когато гумите прегряват или просто през повечето време са над 112 градуса, то трябва да ги напомпите (да увеличите Tyre Pressure) с цел да се напомпят и да имат по-малък контакт с асфалта.
- Двигател
На двигателя оптималната температура, която е хубаво да се поддържа и да не се прекрачва е между 104 и 108 градуса. Ако се завъртите или стоите повече време на място, двигателя неможе да се охлади и започва да прегрява. Ако тръгнете и температурата ви е над 108 градуса, то Ви съветвам да сменяте предавките на по-ниски обороти с цел да намалите това прегряване и да го охладите. Повече информация за охлаждането можете да откриете в „Двигател – Radiator Size”.
Caster
Caster e ъгъла на оста на гумите. Оста се нарича главина, която държи на горния и долния носач. Точно разположението на носачите образуват ъгъла на оста. При по-висок Caster, горният носач е изместен назад. Така ъгъла на оста се променя и се подобрява завиването в завой, но живота на гумите се скъсява. При Caster, който е по-нисък от 0, ефекта е обратен. Настройката също много зависи от сцеплението на самата писта и стила на пилотиране.
Boost
Най-вероятно сте чували, когато гледате Формула 1, състезателният инжинер да инструктира своят пилот, "премини в позиция на горивото 1,2,3" и т.н. В нашият симулатор тези стойности стигат до 10. Позиция на горивото означава състава на горивната смес, която навлиза в цилиндрите на двигателя. Горивната смес се състои от гориво + въздух. Колкото по-голяма е позицията на горивото, толкова по-голяма е консистенцията на горивото спрямо въздуха или по друг начин казано, влиза повече гориво от колкото въздух. Това води до повече мощност на двигателя, повече разход на гориво и по-висока температура, но в rFactor, температурата си остава почти една и съща, независимо каква е позицията на горивото. При по-малко число на „Boost mapping“-a, резултатът е обратен. Нисък разход на гориво и по-слаба мощност на двигателя. Предимно се кара на висока позиция - 7,8,9 или 10 през цялото време, но когато има проблем с ресурса на горивото в резервоара е нужно да се премине на икономичен режим или по-друг начин казано - по-ниска позиция на горивната смес, в зависимост от това, колко критично е количеството на горивото.
Окачване
Във Формула 1 амортисьорите са много сложно устроени. Различават се много от тези в серийните автомобили, дори в спортните. Основната разлика е, че по амортисьора във Формула 1 може да се контролира налягането при свиване и разтегляне. Той обаче работи в два ремиже едновременно, когато карате по пистата. Единият режим е FAST, а другият SLOW както са и имената на тези настройки.
Как всъщност работи? Режима FAST действа само на агресивни или изкуствени неравности като високи бордюри, остри неравности, шикани и подобни. От там идва термира FAST - рязък и бърз натиск в/у амортисьора за да може да се справя с горе споменатите участъци. FAST PUMP е настройка за налягането при натиск на амортисьора, а с FAST REBOUND се настройва разтоварването/разпъването му. Колкото по-малка стойност зададете в настройката, амортисьора отговаря на по-малко нютон метра сила и толкова по-мек става той при събиране (PUMP). Тук има обаче един интересен момент, че при REBOUND опцията, колкото по-малка е стойността му, толкова по-бавно се разпъва - т.е., трябва да се намери точен баланс, когато гумата стъпи на остър шикан например и веднага след като гумата премине през него, тя да не остава дълго време във въздуха, а моментално да се прилепи към асвалта. Предимно FAST PUMP и FAST REBOUND не трябва да се разминават с повече от 4-5 единици в настройката. SLOW PUMP/REBOUD отговаря за по-леките неравности и поведението в средно бързите и бързите завои. При него разликата м/у PUMP и REBOUND може да е по-голяма защото е по-твърд механизъм и не оказва толкова голямо влияние при разпъване.
Скоростна кутия – Gears
Това са скоростите или по друг начин казано - предавателните числа на скоростната кутия във вашият болид. Те се настройват според характеристиките на пистата. При по-къси скорости, ускоряването на болида става по-добро, но максималната му скорост е по-малка и температурата на двигателя е значително по-висока. Друга характерна черта при късите предавки е, че пъргавоста на двигателя става по-голяма, което означава, че задните гуми превъртат много по-лесно и по този начин е възможно да изпуснете контрола над своя болид. На бързи писти с дълги право, като Монца например, се настройват дълги предавателни числа. Минуса при тях е, че ускорението е по-бавно, но максималната скорост е значително по-висока и температурата на двигателя е по-ниска, тъй като трасето разполага с дълги прави, на които двигателят ви се охлажда. Като цяло, колата не е толкова пъргава, което от своя страна ви позволява да натиската газта по-отрано, когато излизате от завой. Желателно е последната предавка на скоростната кутия да бъде настроена с една единица по-дълга от колкото трябва да бъде. Целта е, когато се достигне максималната скорост на болида, двигателя да не е в критичните 18 000+ оборота защото по този начин, живота на двигателя се занижава значително и в по-късен етап от състезанието, той може да изгърми! Препоръчително е предавките да бъдат сменяни на около 17 800 - 18 200 оборота, за по-ефективно ускорение и по-дълъг живот на двигателя. В никакъв случей не надхвърляйте 18 200 оборота!
Гориво
Количеството гориво, с което излизате на пистата е от значение само в квалификацийте и свободните тренировки, тъй като в състезанието се кара с болид с пълен резервоар и презарежданията в бокса са забранени. Колкото повече гориво сложите, логично той става по-тежък и по този начин скороста, пъргавоста и стабилноста в завоите е значително по-малка!
Двигател – „Radiator Size”
Най-важната част да завършите едно състезание е именно охлаждането на двигателя и спирачките - тук ще поговорим за двигателя. От „Radiator Size“ се настройва колко големи да бъдат радиаторите на двигателя. Колкото по-големи са те, толкова температурата на двигателя е по-ниска, но скороста на дългите прави става по-ниска, заради въздушното съпротивление. Следователно, когато радиаторите са с по-малка стойност, скороста на правите е по-добра, но температурата става по-висока, а при по-висока температура, двигателят започва да прегрява, а щом започне да прегрява, шанса двигателят ви да изгърми е почти 100%. Оптималната работна температура на агрегата е 96-98 градуса НА МАСЛОТО(OIL TEMP)! Проверката на температурата се извършва на дълга права от пистата, която ви дава възможност да достигнете до последна предавка, т.е. при около 280+ км/ч. Ако температурата на маслото е в рамките на 92-98 градуса, значи всичко с охлаждането е наред. Ако температурата е под 90 градуса, трябва да намалите настройката с една единица, защото температурата е ниска и двигателят не може да се изполва с пълния си потенциал, като по този начин и разхода на гориво се покачва.
Баланс
– „Distribution”
"Distribution" е надлъжния баланс на болида. Всеки болид от Формула 1 тежи максимум 640кг., 15кг. от които са за баластове. Баласта представлява метална тежка плочка, която се поставя на различни места в болида. В един болид може да се поставят максимум 8 баласта, в зависимост от теглото му без тях. Всеки отбор разполага с безброй различни килограми баластове и трябва да ги разположат в болида, така, че той да е стабилен в завой, в режим на спиране и ускорение като не превишат по-горе споменатият лимит от 640кг. на болида. При "Distribution", това е надлъжната настройка на баластовете. Те могат да се разположат в предната част на болида, за по-висока стабилност, но не целият комплект баластове се разполага там. Например, разполагате с 4 баласта и искате по-стабилен болид в завой. Поставяте 3 баласта в предната част на болида, единия остава разположен зад пилота, под резервоара. Ако искате "по-игрива" задница с леко недозавиване в предницата, разполагате вашите 3 баласта отзад а останалият 1 в предната част на болида. Схванахте ли идеята? Има куп видове разположения на баласта, но това се настройва според стила на пилота. Колкото по-напред бутате "Distribution"-а в предната част, толкова по-стабилен става болида. Ако го настроите към задната част, задницата ще е по-свободна в завоите. Ето и няколко примерни разположения на баластовете:
– „Lateral”
Това е напречния баланс на болида или по-точно, страничния. Отново се балансира с баластове, отделно от другите за надлъжния баланс. Именно за това, по-горе казахме, че максимум в един болид могат да се поставят 8 баласта - 4 за надлъжния баланс и 4 за напречния. Могат да се изберат и други комбинаций - 2/6, 3/5 и т.н., всичко се свежда до това как на пилота му е по-удобно. Баластовете се разполагат във въздухозаборниците, под радиаторите или под предното крило, но специално там се слагат баластове с много малка маса и размер, за да не се оказва влияние на аеродинамиката в предната част. При по-висока настройка от ляво, стабилноста в левите завои ще се повиши, а в десните респективно ще се понижи. При по-висока настройка от дясно, ефекта ще е обратен.
Packers
Packers е част от амортисьорната система. Тя ограничава височината на болида в завой и естествено, има своите предимства и недостатъци. При по-висока настройка, скороста в завой е по-висока, но задницата става нестабилна. При по-ниска настройка е възможно в завой, пода на болида да опре и да изгубите скорост, но за сметка на това, колата е по-стабилна. Настройката се прави в зависимост от това как са настроени пружините. Когато те са по-меки, Packers-a се вдига за да не може подът на болида да опира в завоите. Когато пистата е равна и бърза, пружините се правят по-твърди а Packers се намаля.
Coast
За тези, които разбират от автомобили, това са "сателитите" в диференциала. Когато един автомобил е в завой, например ляв, лявото задно колело изминава по-малко разтояние, отколкото дясното. По друг начин казано, лявото колело се върти по-малко обороти от дясното. За да не се натоварва по този начин целият заден мост, инжинерите са измислили начин, по който двете колела да са независими едно от друго, но да се задвижват от един и същ механизъм.
Лилавото зъбно колело е главното, което задвижва двете зелени полуоси (над които се монтират гумите), чрез сателитите. Те от своя страна са задвижвани от друго зъбно колело, което е свързано към скоростната кутия и не е изобразено на схемата. При движение в завой, например ляв, тъй като лявото колело изминава по-къса траектория от дясното, то се превърта между сателитите с по-бавно темпо, свободно, без дясното да му окаже съпротива. Със знака "Х" е означено свързването на сателитите със лилавото зъбно колело. Какво става, ако точно това съединение е неподвижн? Сателитите остават неподвижни и по този начин едната гума прави толкова обороти, колкото другата. Точно това е "COAST" устройството. Автомобилите за дрифт са с точно такова неподвижно съединение, но сателитите са заварени за лилавото зъбно колело, за да може въртящият момент на двете гуми да е един и същ и по този начин да не се губи мощност. Във Формула 1 обаче нещата не стоят така. Там се изисква прецизна настройка точно в тази област. При по-висок процент при настройката на Coast, сателитите стават по-трудно подвижни, но пак се въртят. Вътрешното колело в завоя не е нацяло независимо от външното и се влияе от него. Така се постига по-добра стабилност в завоя. Ако е на 100%, диференциала се нарича "заварен". Едното колело е изцяло зависимо от другото и тогава задницата е като залепена за асфалта. Там идва другия проблем, който е недозавиване в предницата. При 0% Coast, планетите нямат никакво съпротивление една, спрямо друго. По този начин задницата става напълно свободна и така се получава презавиване на болида. По друг начин казано, колкото по-малък е %, толкова по-свободна е задницата в завой. Трябва да се намери точният баланс между залепена задница и завиваща предница. Не се подвеждайте по логиката, че това са 50%, защото не е, а в повечето случеи е в порядъка на 15 до 35%.